Los trabajadores, los estudiantes, quienes compran comida y hacen diligencias deben hacerlo a pie porque en el municipio Guajira no hay transporte público. Si sobreviene una emergencia tienen que pagar un mototaxi que les cobra 10.000 pesos colombianos, que al cambio son 15 bolívares.

Los habitantes de Guajira que necesitan ir a los centros de salud, a la escuela o a trabajar deben caminar hasta dos horas. Andan entre 10 y 15 kilómetros cada día porque no hay rutas internas de transporte público.

Desde el 16 de marzo de 2019, en el municipio Guajira, en el estado Zulia, está suspendido el transporte público. En un principio, la medida se tomó en prevención por la llegada del COVID-19. Han pasado tres años y las rutas internas desaparecieron, situación que obligó a cientos de habitantes de las comunidades foráneas a caminar hasta los poblados de Sinamaica y Paraguaipoa en busca de alimentos, principalmente.

Los más afectados por la falta de transporte en las diferentes parroquias son los estudiantes y los trabajadores públicos, que a diario caminan para llegar a sus destinos. Cuando tienen dinero en efectivo o sobreviene una emergencia hay quienes pagan un servicio de mototaxi: 10.000 pesos colombianos, que al cambio suman 15 bolívares.

Soliber Palmar, trabajadora de la salud en el municipio Guajira, relata que a diario se ubica a un lado de la carretera para pedir una «cola» a algún conocido o vehículo que pase por allí que la movilice para llegar a su sitio de trabajo, porque su sueldo no alcanza para pagar mototaxi, asegura.

“Vivo en la comunidad de Wuichepe y hace cinco años circulaban las camionetas que iban a Cojoro, pero ahora nosotros sufrimos porque no hay transporte y tenemos que usar moto, caminar y, en mi caso, pedir cola para llegar a mi trabajo”, comentó Palmar.

El único medio de transporte entre los pobladores de la parroquia Alta Guajira es la moto. Una persona que deba movilizarse desde Cojoro hasta Los Filuos, ida y vuelta, tiene que pagar hasta 50.000 pesos colombianos, que al cambio son 70 bolívares en efectivo.

María González, habitante de Kasusay en la Alta Guajira, denuncia que su comunidad no tiene dolientes: “Aquí nosotros sufrimos mucho porque no hay transporte y debemos agarrar una moto que nos cobra los pasajes muy caros y las autoridades son ciegas y mudas”.

Las familias wayuu que viven en las comunidades de Carraipia, Campo Alegre, Los Hermanitos, Los Puertecitos, La Rita y Cardoncito, pertenecientes a la parroquia Sinamaica, optan por caminar para llegar hasta los comercios que están en el pueblo. porque una moto les cobra 5.000 pesos y la mayoría no tiene ese monto. Prefieren usar el dinero para comprar lo que necesitan en sus casas.

Naa wayuu yaajanakana wajiira wattajeeshimain akoyojüin soukaiwai sutuma me’jenaa

Naa wayuu a’yataakana, naa koleejiashikana naya naa waraitaka sünain a’yalajaa aküülü jee naa ajuitakana sünain achajawaa Ana ya’yaa wajiira, nojotsü e’jetuu supula ashapatawaa awalaajüshii moto sou pollo miit peesü muika suwanajaanuin poloosü jarala’muin woliiwarü

Por: Isidro Uriana

Naa wayuu yaajanakana wajiira naa choujaakana amüin e’reje’ra jee ounaa sulu’müin koleejia koulainshiimain sünain waraijaa kaaja’a naa a’yataashikana kama’waishiimain sünain waraitaka süpüla a’yatawaa, musiyayaan natuma naa wayuu kepiyakana yaapünaayaa soukaiwai wattasain napula kajamüin aiia shiree e’jetuu.

Sünainjee poloo kai aipiruwamüin maatsoulüinka 2019 woulü ataunusu sukua tu e’jetüükaa supülajatiaaja’a atiulia tü süchirakaa mmaka Covid-19, muitkaa apünüin juya nojorule’yain e’jetüü shiyaja’a wattakain saalii waya sünain waraitaa naa karouyaje’waliikana jee palawaipoje’waliikana sünain achajawaaje’main eküülü.

Naa muliyakana’main naya naa koleejiashikana sutuma tu me’jetaakaa jee mushija’a naa a’yataashikana soukaiwai sünain waraitaa müika we’re neerü nama’ana sutuma ashapatawaa nashawale’rüin wanee mooto sou poloo miit peesü sünajünüin poloosü jarala’muin woliiwat.

Soliber Palma, wanee a´yataalu sulu´u pitaakalü ya´yaa wajiira, suawantawaisü soukaiwai sotpa´a tü karateetkaa sünain a´tapajaa ee akaliijainjatüin shia süpüla süntajütüin sulu´umüin shiyataain kajamüin palitchonmain tü sukanajayaakaa süpula awalajaa mooto.

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“Kepiyasü taya wuinchepü alatüirain jarai juya suchikijee eepüuin e´jetüü piruuwachonjee walitpanamüin joolu´u müliashiimain waya sutuma me´jetaa chekushii mootouin wayaa eeshii sou ka´i waraitakaa o´u wapa jamusüja´a taya achuntusü taya koola tantakaa atuma sünaimüin ta´yataain”. Müsü Palmar.

Kaajasa´a matuma naa wajiirajeenakana mooto tü ne´jenainjatkaa waneepia wanee süpüla süntuinjatüin waletpanajee piruuwachonmüin süntia jee sületia awalajoiujatü jarain shikii miit peesü muika suwanajunüle akaratshishirüüsü woliiwara.

María González, Kasuusaainje´walu, ashajüsü kanolojüin tü akaaliijakaa shia: “Ya´yaa müliiyamain sutuma tü me´jetaakaa waapaainjatü wanee mooto kajutsü wapüleeruwa jeemüshiyaa naa alijunakana jee wayuu aluwataashiikana sulu´u woumain mushi moupa´akana jee manüisalii wou”.

Naa wayuu kepiyakana Campo Alegre, Seruwaniita, Puertasiita, Riita jee Kardonsiita pejepünaakana sünain Karouya akoyojüshii wattaje´ya´sa jee müika anamawele napüleeruwa aapeshii mooto ne´jetü sou jarai miit peesü naa wayuukana anakaja´a wakoyojorule wekaiwa sou tü jaraikaa miit peesü müshii.

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